کاور کاغذ A4، A3، A2

همه ی ما بارها از کاور کاغذ A4 استفاده کرده ایم. کاور های کاغذ مصارف مختلف و بسیار متنوعی دارند. برای حمل و جا به جایی بهتر و بدون آسیب اسناد کاغذی و نگهداری از برگه ها و مدارکتان در برابر آسیب های محیطی مانند رطوبت و… مورد استفاده قرار می گیرند. آنچه که به وضوح مشخص می باشد این است که بایگانی کردن اسناد بدون استفاده از کاور پلاستیک هیچ فایده ای ندارد. استفاده از این محصول باعث می شود که اسناد و مدارک بایگانی در دراز مدت دار هیچگونه آسیبی نگردند.

 

نگهداری اسناد و مدارک مهم

مناسب ترین و بهترین گزینه برای نگهداری و محافظت از اسناد و مدارک مهم، استفاده از کاور سورنا  می باشد. برای بایگانی و نگهداری برخی از برگه ها، می توان آن ها را پانچ کرد و در زونکن یا پوشه قرار داد، اما پانچ کردن هر سند و مدرکی مجاز نمی باشد. همچنین سوراخ کردن کاغذ خود باعث آسیب رساندن به آن می شود. به عنوان مثال، مدارک تحصیلی، جواز کسب و… در صورت پانچ شدن، فاقد ارزش و اعتبار می گردند. گفتنی است که در یک سمت این نوع از کاور ها، متناسب با گیره های زونکن و کلاسور ها سوراخ هایی قرار داده شده است.

با استفاده از این مزیت مدارک و اسناد مهم را بدون پانچ کردن می توان در کاور پلاستیک قرار داد و سپس در زونکن گذاشت. در بایگانی مدارک، بهره گیری از کاور پلاستیک موجب افزایش عمر، ماندگاری و جلوگیری از آلودگی برگه ها و مدارک می شود. کاور کاغذ A4 از مدارک در برابر نفوذ رطوبت، گرد و خاک و سایر آلودگی های مخرب محافظت می کند، همچنین مانع از پخش شدن جوهر و از بین رفتن رنگ اسناد و مدارک می شود.

 

سایز های بزرگ تر مانند A3 و A2 در میان دانشجویان هنر و معماری و دیگر هنرمندان بسیار پرکاربرد می باشد.

 

صرفه جویی در کاغذ، هزینه و فضای نگهداری

بهترین راه هم از نظر صرفه جویی در مصرف کاغذ، محافظت از محیط زیست و مقرون به صرفه بودن استفاده از کاور پلاستیک برای نگهداری اسناد می باشد. برخی از اوراق و اسناد به صورت مداوم مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین به دلیل جنس کاغذی این اسناد، احتمال کثیف یا آسیب دیدن آنها بسیار زیاد است. به همین دلیل در برخی مواقع مجبور می شویم این اسناد را در یک زونکن یا پوشه سنگین را با خود حمل و نقل کنیم تا نیازی به خارج کردن اسناد از زونکن و آسیب دیدن آن نباشد.

راهکار دیگری که برای محافظت از اسناد می توان استفاده کرد این است که از هر کدام از مدارک، چند نسخه کپی تهیه کنیم تا دیگر نیاز به استفاده از نسخه اصلی مدرک نباشد. این راهکار هرچند که روشی مناسب به نظر می رسد اما به طور دائمی و در همه جا قابل انجام نیست. این روش باعث می شود که فضای بسیار زیادی برای نگهداری مدارک و نسخه کپی آنان اشغال گردد. همچنین تهیه ی کپی از مدارک باعث مصرف بسیار زیاد کاغذ می شود و مقرون به صرفه نمی باشد. بعلاوه در بسیاری از مواقع باید از نسخه اصلی مدرک استفاده گردد و نسخه کپی مدارک معتبر نمی باشد.

 

مشخصات کاور کاغذ

برای ساخت کاور کاغذ معمولا از پلی پروپیلن استفاده می شود. در برخی از مواقع برای تولید کاور ها از پلی اتالین و یا مواد بازیافتی پلاستیکی نیز استفاده می گردد.کاور های کاغذی در انواع اندازه ها تولید می شوند. اندازه های در نظر گرفته شده برای تولید کاور ها متناسب با سایز های استاندارد کاغذ های موجود در بازار می باشند. رایج ترین اندازه کاور ها به خصوص در ادارات و آموزشگاه ها سایز A4 است. سایز های بزرگ تر مانند A3 و A2 در میان دانشجویان هنر و معماری و دیگر هنرمندان بسیار پرکاربرد می باشد. به طور کلی سایزهای استاندارد موجود کاور کاغذ عبارتند از A3، A2، A4 و A5.

 

در یک سمت این نوع از کاور ها، متناسب با گیره های زونکن و کلاسور ها سوراخ هایی قرار داده شده است.

 

تعداد سوراخ های کاور های کاغذ متفاوت می باشند اما معمولا این کاور ها در مدل های ۳ سوراخه، ۷ سوراخه، ۱۱ سوراخه و حتی ۳۰ سوراخه موجود می باشند. ضخامت کاور کاغذ در حدود ۲ تا ۴ میلی متر می باشد. ضخامت و شفافیت کاور کاغذ بستگی به نوع موادی که در تولید آن استفاده می شود دارد. محل ورود کاغذ به درون کاور ها متفاوت است. در برخی کاغذ را از بالا و در برخی دیگر از کناره ها انجام می شود. گنجایش کاور های پلاستیکی بسیار مناسب می باشد و معمولا بین ۱ تا ۱۵ برگ کاغذ را در خود نگه می دارد. البته کاور کاغذ پی وی سی از گنجایش بیشتری برخوردار هستند.

 

 

 

نحوه شناسایی کاور کاغذ A4 مرغوب

فاکتورهای مختلفی برای انتخاب یک کاور کاغذ A4 مرغوب وجود دارد. سه مورد از مهمترین فاکتورهای مناسب ترین کاور کاغذ را بررسی می کنیم:

  • کاور پلاستیک باید دارای خاصیت ضد اسیدی باشد. تا در گذر زمان ایجاد واکنش شیمیایی نکند و از اسناد و مدارک کاغذی محافظت کند.
  • کاور کاغذ A4 نباید دارای خاصیت چسبندگی باشد. این امر باعث رنگ پریدگی و فرسودگی محتویات کاور می شود. همچنین کاور ها به یکدیگر نمی چسبند و ورق زدن و جدا کردن آن ها خیلی راحت انجام می گیرد.
  • کاور سورنا با کیفیت، بادوام و محکم می باشد و به راحتی دچار پارگی نمی شود. پارگی کاور پلاستیک اتفاقی است که به سادگی به اسناد و مدارک شما آسیب می رساند.

 

در بایگانی مدارک، بهره گیری از کاور پلاستیک موجب افزایش عمر، ماندگاری و جلوگیری از آلودگی برگه ها و مدارک می شود.

 

 

 

جمع بندی

کاور سورنا در ابعاد A3، A2، A4 و A5 موجود می باشد. با استفاده از کاور کاغذ A4 می توانید تا ۱۵ برگ کاغذ ۸۰ گرمی را نگهداری نمایید. کاور سورنا دارای خاصیت ضد الکتریسیته می باشد. در نتیجه هنگامی که در زونکن و پوشه بر روی هم قرار می‌گیرند به یکدیگر نمی چسبند و خیلی راحت می توان آن ها را ورق زد. کاور سورنا دارای خاصیت ضد اسیدی می باشد که باعث می گردد که از فعل و انفعالات شیمیایی بین کاور با برگه کاغذ جلوگیری کند.

سوراخ های تعبیه شده در حاشیه ی کاور سورنا این امکان را برای شما فراهم می کند که قادر باشید آن را در زونکن و یا پوشه بایگانی کنید. دانشجویان و دانش آموزان امروزه از جزوه های پرینت شده استفاده می کنند و از آنجایی که از این برگه ها باید تا پایان ترم استفاده کنند سالم و تمیز ماندن آن ها بسیار با اهمیت است. در این مواقع استفاده از یک کاور پلاستیک می تواند کمک بسیار خوبی برای آنها باشد.